Thursday, April 30, 2009

Cuba dulu resepi warisan ni..

Sambal Tempe

  • 3 keping Tempe (yang dah busuk n lau korg tgok mesti xlalu nak makan hehe)
  • 10-15 biji cili padi (lau xtahan leh kurangkn kuantiti)
  • 5 biji bawang merah
  • 3 biji bawang putih
  • sedikit belacan (2cm)
  • air
  • minyak masak
  • garam dan gula

  1. Tumbuk cili, bawang dengan belacan pai lumat (tapi aku suka tumbuk kasar bawang tu)
  2. Goreng ikan bilis n asingkan.
  3. Pastu tumis bahan yang telah ditumbuk tadi pai wangi..
  4. kemudian letak tempe n hancur2kan la.
  5. Letak air, garam dan gula secukup rasa. Tunggu agak2 4-5minit . Perasakan n jangan terlalu kering.
  6. Dah nak angkat korang letakla ikan bilis tadi n skrg dah leh makan dengan nasi putih hehe..


p/s:
Nie la kegemaran kawan2 aku kat um... Pantang aku balik johor, benda ni aje yg diorang kirim suh bawak.. Dr yg kwn2 aku dok kelantan, ganu, sbh n srwk pun diorg suka giler.. Mkn dengan ikan kering n sayur bening. Alahai meleleh plak air dah ni. :)
Utk shbt2ku, Pasni dah wat hala tuju masing-masing n balik negeri lehlah korg try erk.. hehe..
Utk kwn2 aku tu lau xjd korang pandai2 la erk hehe. Masak pai serupa dengan yg aku bawak balik selalu utk korg tu hihi...;-P

2 comments:

  1. salam, ajah. nanti wat untuk aku jugak ea. umah kite kan dekat je, ha..ha.. salam kunjung dr aku, yus_anakmelayu(apm06/07)

    ReplyDelete
  2. ajah..
    mmmm..nyum2..
    yummy2..
    lama x mam smbl tempe..
    hehe

    ReplyDelete